Mac OS X

Tradične krátko po inštalácii píšem recenzie verzií Ubuntu. Tá dnešná bude niečim špeciálna.

Začal som na Slackware, potom som objavil Linux From Scratch, prešiel na Debian a nakoniec zostal na Ubuntu, pretože som sa viac venoval vývoju webových aplikácií ako skúmaniu vnútra operačného systému. Pomedzi to som vyskúšal Mandrivu, Gentoo, Suse, FreeBSD a kadečo iné. V dobe, keď som ešte nepoužíval žiadny operačný systém, som dokonca využíval softvér známy ako Windows od spoločnosti Microsoft. To je program, ktorý sa snaží nahradiť operačný systém, ale väčšinou bohužiaľ nefunguje a je zložitý pre jednoduchého používateľa (a za týmto druhým tvrdením si teraz stojím). 

Ubuntu 12.04 bolo naozaj fajn. Nepamätám si novinky, ale bolo ich viac a určite boli prínosné pre bežného používateľa. Systém som nemusel veľmi prispôsobovať. Fungoval tak ako som bol zvyknutý – rýchlo, jednoducho, všetko som rozbehal s ľahkosťou. Jediným problémikom bola nie dokonalá zhoda s hardvérom – grafika, akcelerácia videa, externé monitory. To boli ale veci, s ktorými bol problém iba vo veľmi zriedkavých sistuáciach a vždy som si nejako poradil. Veci dôležité pre mňa – Ruby on Rails, databázy a ďalšie služby fungovali tak ako som očakával.

Doma na stolovom počítači máme tiež Ubuntu. Odkedy som ho nainštaloval, nikto sa nesťažuje, že by niečo nefungovalo. Počítač sa využíva na Internet, prácu s foťákom, prehrávačmi, občasné tlačenie nejakých papierov, písanie domácich úloh a všetko každému funguje jednoducho a spoľahlivo. Na začiatku zvykli niekedy ísť do Windowsu (ten program, o ktorom som písal vyššie), lebo zvyknúť si na nové prostredie vyžaduje menšie úsilie (ja to poznám, keď sa dostanem k počítaču s Widnows, všetko je také iné, zvláštne, zložité, bojím sa, že niečo pokazím), ale teraz sa nepamätám, kedy som videl naposledy zapnutý Windows.

A už to ide 🙂 Už dlhšie som bol rozhodnutý, že môj ďalší hardvér bude od Apple. Chcel som vyskúšať jednoduchosť, účelnosť a praktickosť, o ktorej hovoria všetci požívatelia Apple. V Severnej Amerike MacBook znamená laptop a všetko ostatné je vraj lacná náhrada. Každý kúsok hardvéru je do detailov premyslený, aby priniesol čo najviac úžitku. Dokonale zladený softvér, ktorý si rozumie s hardvérom lepšie ako akýkoľvek Linux alebo Windows a rozumie si s používateľom lepšie ako akýkoľvek Windows (a preto píšem, že Windows je zložitý, verím že sa zlepší a vo verzii 8, 9, 10, … nainštalujem aplikáciu jedným kliknutím, nebudú všade vyskakovať sprievodcovia, firewally, antivírusy, aktivácie, … bežných používateľov to všetko mätie). Je skutočne prenosný – baterka vydrží celý deň, malý, ľahký, spratný, neviem aké slová ešte máme. Kúpil som si teda MacBook Air a som zatiaľ spokojný.

Čo sa týka operačného systému, Mac OS X je unix-like systém. Takže sa v ňom dá programovať aj v niečom inom ako v Microsoft Visual Studio. Všetko som tam rozbehal s rovnakou ľahkosťou ako na Ubuntu (nadával som iba pol dňa, napríklad na Windows by som musel nadávať týždeň a ja nerád nadávam, pretože som budúci inžinier a inžinier má svoju kultúru prejavu). Okrem toho mi dlho vydrží baterka, dobre funguje wi-fi, akcelerácia videa, predpokladám že aj externé monitory, … Okrem toho fungujú dobre proprietárne aplikácie ako Skype a dokonca využívam skvelý Microsoft Office (keď niekto nevie, že *.doc sa nemajú posielať). Vraj sa to nemá vypínať, len sa zatvára, zaspí a neberie baterku. Je rýchly.

Aby som nerobil iba reklamu, v tomto odstavci dám dokopy nevýhody. Asi najväčšou je pomer ceny a výkonu. Za cenu MacBook Air by som mohol mať notebook, ktorý by prehral film v kvalite 4320i a mohol by som celé hry hrať najnovšie hry v najvyššej kvalite (mňa hry vždy bavili :P). Ale na adaptéri, lebo na baterku by vydržal hodinu a mohol by som na ňom pripravovať vajíčka. Stále som fanúšik open-source, ale v niektorých prípadoch uzavretosť softvéru nie je prekážkou (necítim potrebu upravovať kernel Mac OS X). Úspech Apple je v ich jednoduchosti a vertikálnej orientácii produktov (jeden laptop, jeden operačný systém, jeden nieviem už čo). Neriešim filozofickú otázku, či by nebolo lepšie, keby kód otvorili. To je ich vec. Na hranie sa s kernelom môžem mať Linux, kde je zase otvorený kód príkladom úspechu v inom smere.

Aby som to zhrnul, ďalej používam unix-like systém, na serveroch Linuxy, na mobile Linux (Android). Niektoré veci idú na Mac OS X trochu lepšie ako na Ubuntu. Hlavne mám nový hardvér, asi to najlepšie čo existuje (nie je to o značke, na to si ja nepotrpím).

Leave a Reply

