Cesta po Nórsku

Nórsko, Norge, Norwegen, Norway, Noruega, … Krásna príroda, zladená škandinávska architektúra, kvalitné cesty, dlhé tunely a mosty. Niečo napíšem, kým mám túto krásnu krajinu ešte stále v hlave.

Boli sme štyria. Cestovali sme autom. 12 dní.

1. deň

Pozreli sme Kodaň – krásna morská panna, sídlo firmy Maersk, okružná jazda kanálmi a prístavom, mestská časť Christiania s legálnou konopou. Jedli sme konzervy. O druhej v noci za tmy sme zvládli prvýkrát postaviť stan, pretože sme inžinieri.

2. deň

Cesta trajektom z Dánska do Švédska. Potom popri Goteborgu niekam pod Oslo. Jedli sme konzervy. Pri nejakom jazere sme rozložili stan. Začínalo vtedy pršať, tak do stanu natiekla voda, kým sme ho nezakryli nepremokavou plachtou. Postavili sme ho na kopci, kde nebol krytý proti vetru. V noci ho skoro zvalilo a odfúklo. Mohli sme skončiť v jazere.

3. deň

Pozreli sme Oslo – palác, parky, fontány, pobrežná pevnosť asi proti Napoleonovi a potom Nemcom (aj tak im to nepomohlo), polostrov s múzeami (do ktorých sme nešli, lebo boli drahé) a nezvyčajná budova opery. Jedli sme konzervy. Použili sme inžinierske myslenie a stan sme presunuli na miesto z troch strán kryté proti vetru, vietor sme v noci veľmi necítili (možno už nefúkal). Popri stavbe stanu poprchalo a potom v noci pršalo.

4. deň

Cestovali sme k jazeru Gjende. Jedli sme konzervy. Osprchovali sme sa v turistickej chate. Ubytovanie na zemi so spacákmi v chate bolo drahé, tak sme sa napriek dažďu rozhodli postaviť stan. Boli sme vo väčšej nadmorskej výške a stan sme rozložili na brehu plesa. V noci sme skoro pomrzli.

5. deň

Mali sme naplánovanú túru okolo jazera Gjende, ale pre zlé počasie sme sa rozhodli predčasne pokračovať v ceste ďalej. Cestou sme pozreli skok rytiera (Ridderspranget) a cestu trolov (Trollstigen). Dorazili sme k fjordu Geiranger. Veľmi pršalo a nemohli sme rozložiť stan. Mali sme šťastie – našli sme ubytovanie na brehu mora za veľmi výhodnú cenu. V chatke sme mali postele, matrace, varič a kúrenie (vodu a záchody už ale nie). Nečakaný luxus. Cítili sme sa ako v hoteli. Jedli sme konzervy.

6. deň

Vyšli sme na kopec vo fjorde Geiranger. Nepršalo, iba poprchalo. Vraj je z tade prekrásny výhľad, ale kvôli hmle sme veľa nevideli. Vrátili sme sa späť. Cestou sme stretli pekné zvieratá, mysleli sme si, že sú to lamy, ale vraj nie. Večer sme grilovali jednorázovým grilom, lebo na plynovom variči praskla hadica a v Nórsku nemali koncovku kompatibilnú so slovenskou propán-butánovou bombou. Stan sme rozložili na pokraji lesa. Bolo nám v noci teplejšie asi kvôli machu pod stanom (alebo bolo vonku teplejšie). Popri stavbe stanu poprchalo a v noci pršalo.

7. deň

Dali sme si túru na ľadovec Nigardsbreen. Večer sme opäť grilovali na jednorázovom grile. Stan sme rozložili na mieste kúsok od cesty. Popri stavbe stanu poprchalo a v noci pršalo. Rúbali tam stromy, občas prišli nejaké autá a naložili niečo. Báli sme sa, že nás ráno zobudia, ale našťastie sme stali zavčasu ako vždy (:P).

8. deň

Pozreli sme mesto Bergen. Najedli sme sa na trhu s morskými plodmi. Videli sme pekné domčeky na nábreží s obchodmi (nič sme si nešli kúpiť). Zaujala ma loď so španielskou vlajkou, z ktorej znela salsa. Kotvila vo veľa prístavoch po celom svete, mala misiu trénovať námorníkov a prinášať dobrú vôľu. Zubačkou sme sa vyviezli na výhliadku nad mestom a kochali sa. Stan sme rozložili na mieste za dedinou kúsok od cesty. Popri stavbe stanu poprchalo a potom v noci pršalo.

9. deň

Spravili sme túru ku krásnemu vodopádu Vossevangen. Jedli sme konzervy (tie sme samozrejme priebežne dopĺňali v obchodoch Rema 1000 alebo Coop, kde boli nízke ceny). Stan sme rozložil v kempe. Spoznali sme tam Čechov, Poliakov a Maďarov. Pri stavaní stanu samozrejme poprchalo.

10. deň

Spravili sme prekrásnu túru na vrch Preikestolen, ktorý je súčasťou nejakého fjordu. Nebola hmla a výhľad naozaj stál za to. Zistili sme, že voda vo fjorde je slaná (empiricky). Na večeru sme si dali pizzu a nebola nakoniec ani taká drahá ako sme si mysleli (~ 17€ a najedol som sa). Stan sme rozložili pri jazere. Pri stavbe stanu prvýkrát nepršalo, ale štípali nás krvilačné mušky (bolo ich naozaj veľa a boli naozaj krvilačné, také som predtým ešte nikdy nestretol). Mali sme záložný plán spať v aute, ale nakoniec sa vďaka silným bezpečnostným pravidlám pri vstupe do stanu podarilo prespať v stane bez prítomnosti mušiek. Ráno nás doštípali znova pri skladaní stanu.

11. deň

Trajektom sme sa preplavili z Nórska do Dánska. Pozreli sme Aarhus – internáty, univerzita, centrum mesta. Jedli sme konzervy. Bol trochu problém nabaliť sa do auta. Cítil som sa trochu nebezpečne kvôli plnej propán-butánovej bombe pod nohami (tá čo sme nepoužili kvôli prasknutej hadici). Spali sme na trávičke vedľa parkoviska v spacákoch bez stanu. Bola pekná noc, už nepršalo. Nad ránom (keď sa zotmelo okolo druhej) zavíjal jeleň alebo podobné zviera. Na ďalšie týždne hlásia v Nórsku nádherné slnečné počasie.

12. deň

Cestovali sme do Bratislavy cez Nemecko a Česko. V Ústi nad Labem sme sa navečerali v reštaurácii za smiešnu cenu.

Aby som to zhrnul, výlet bol nádherný. Videli sme hory, lúky, more, fjordy, rieky, potôčiky, zvieratá, domčeky, cesty, tunely, mosty, … Jediné negatívum bolo počasie, ktoré nám nie celkom vyšlo (a možno ceny, ale tie tunely a mosty tiež niečo stoja).