Ubuntu 11.10

V októbri vyšlo nové Ubuntu 11.10 s názvom Oneiric Ocelot. Písal som o vydaní 10.04, s ktorým som bol nadmieru spokojný. 10.10 a 11.04 pre mňa neznamenali veľkú zmenu, ale obsahovali niekoľko chybičiek (aj keď až tak veľmi mi nevadili). Dnes sa vyjadrím k najnovšiemu vydaniu 11.10, s ktorým som opäť veľmi spokojný.

Moja spokojnosť pramení z časti z toho, že som zvýšil kapacitu diskového oddielu pre systém z 10 GB na 20 GB. Keď som lepil PHP skripty cez FTP, 10 GB stačilo, ale hneď ako som sa začal baviť s Railsami a mať na lokáli nejaké databázy, začali problémy. Preto každému, kto iba lepí skripty v PHP, chodí na Internet, pozerá filmy a počúva hudbu, odporúčam 10 GB. Inak sa zíde viac miesta na disku.

Veľa používateľov nemá v láske výrazné zmeny v najnovších desktopových prostrediach. Ja som rád, že sa desktopové prostredia vyvíjajú a snažia sa prísť s niečim novým ako sú klasické spôsoby zavedené Windowsom 95 (hlavný panel, ponuka štart, plocha s ikonami). Veľmi som sa tešil na Gnome Shell, ktoré mi bohužiaľ kvôli nekompatibilite s ovládačom grafickej karty ATI nefunguje tak, ako by malo. Ide o bug, ktorý sa mi nechcelo riešiť, ale možno si niekedy nájdem čas alebo s ďalším vydaním alebo aktualizáciou sa to opraví. Zatiaľ používam Unity, prostredie vyvinuté špeciálne pre Ubuntu. Po jednom dni zvykania sa to dá prežiť (keď som na systéme s bežnejším ovládaním, pri prepínaní okien posúvam myšku najskôr doprava, pretože v Unity je panel s ikonami aplikácií na boku a až potom sa zbadám a idem dole ako v tradičnom Gnome :D).

Je dosť možné, že môj ďalší laptop bude Mac. Tam Ubuntu inštalovať nebudem :). Keďže na Macoch beží najvyspelejší, najegonomickejší a najintuitívnejší systém súčasnosti (napríklad Windows za intuitívny a ergonomický nepovažujem), ktorý si dokonale rozumie s hardvérom (áno, pretože majú iba svoj hardvér), rád ho vyskúšam.

Leave a Reply

