Dell Studio 1537

Po dvoch mesiacoch používania notebooku Dell Studio 1537 som sa rozhodol napísať jeho recenziu. Nerobil som žiadne testy alebo porovnania, recenzia su bude orientovať hlavne na moje osobné skúsenosti s výrobkom.

Veľká dilema

Dell Studio 1537

Pred kúpou notebooku som dlho zvažoval rôzne značky a pýtal sa všetkých, ktorí sa o počítačový hardvér nejakým spôsobom zaujímali. Pôvodne bol mojim favoritom Asus X61Z. Mal vyhovujúce parametre, nízku cenu, bol bez OS. Avšak Asus ako značku mi mnohí nedoporučili. Išiel som teda v cene o 100€ vyššie a narazil na HP Pavilion dv6-1230. Notebook sa mi páčil dizajnovo, výkonom bol viac než postačujúci, bohužiaľ s Windows Vista, ale to sa dá prežiť. Už som ho plánoval kúpiť, keď som v jednom obchode (kamennom) narazil na model Dell s lepšími parametrami ako obvykle (nezdieľaná grafika) za cenu porovnateľnú s mojim HP, pričom vo všetkých internetových obchodoch modely s podobnou konfiguráciou boli o minimálne 100€ drahšie. Hneď som ho zobral.

Microsoft Windows Vista

Doma som notebook rozbalil, spustil a začal skúmať predinštalovaný Windows Vista. S týmto systémom som žiadne skúsenosti dovtedy nemal, tak som bol prekvapený, že po prvom spustení zabral na disku 53GB. Pohľadal som niečo na Internete a zistil, že to môžu byť súbory určené pre Obnovu systému, ktoré umožňujú v prípade problémov vrátiť systém do pôvodného stavu. 53GB bohužiaľ na 160GB disku nie je najmenej, tak som si povedal, že na systémový disk Windows vyčlením maximálne 60GB, nech je to k Viste akokoľvek drsné. So zmenšovaním s nástrojom Správa diskových oddielov vo Windows som mal problém, nešlo zmenšiť pod určitú hranicu. Po krátkom tápaní som vyhľadal, že verzia NTFS použitá vo Windows Vista si na konci a v strede každého oddielu ukladá nejaké dáta. Z toho dôvodu zmenšovanie pod túto hranicu nie je bez poškodenia systému možné. K dispozícii boli dve riešenia – použiť špeciálny defragmentačný program, ktorý dokáže problémové dáta uložiť na začiatok oddielu a potom zmenšiť alebo oddiel “natvrdo” zmenšiť v Linuxe a na nefunkčnú Vistu použiť Repair v inštalácii. Ja som si zvolil druhú možnosť. Inštalačné CD som nakoniec nemusel ani vyťahovať, pretože systém automaticky použil recovery oddiel disku Dell. Odvtedy Windows šlape ako hodinky. Keď ho raz za dva týždne zapnem, samozrejme :). Len tak mimochodom, o zhruba mesiac som si náhodou všimol zabraté miesto na systémovom oddieli Windows – 34GB, Vista inteligentne prispôsobila veľkosť svojich súborov obnovy. Som rád, že som ju na začiatku obmedzil, budem v tejto praxi pokračovať :).

Ubuntu 9.04

Pustil som sa teda do inštalácie svojej distribúcie. Oddiely som mal už nastavené z predchádzajúcich hier s Vistou. Počas inštalácie som nezaznamenal žiadny problém. Po inštalácii a po povolení proprietárnych ovládačov fungovalo všetko – grafika ATI Mobility Radeon, WiFi, zvuk, webkamera, multimediálne dotykové tlačidlá. Jediná out-of-box nefunkčná vec bolo IrDA diaľkové ovládanie. Pravdepodobne nenašlo, alebo skôr nie je nastavené, IrDA, pretože inak by tlačidlá boli v Gnome konfigurovateľné rovnako ako multimediálne klávesy. Veci som doteraz nevenoval pozornosť, Problémom sa však neskôr ukázal ovládač ATI. Pri zapnutých efektoch prostredia sa mi stáva, že počítač zamrzne. Normálne zamrzne a je nutný tvrdý reštart. Riešil som to dosť pohodlným spôsobom, že som efekty vypol a dúfam, že novší ovládač v budúcom Ubuntu 9.10  problémový nebude.

Ďalšie distribúcie

Okrem Ubuntu som vyskúšal aj Fedoru 11. Nemám s ňou však najlepšie skúsenosti. Inštalácia mi 3-krát padla. Raz pri výbere softvéru na inštalácu, druhý krát pravdepodobne kvôli pokusu využiť feature zašifrovať si koreňový oddiel. Po inštalácii bolo potrebné ručne rozbehať WiFi, grafiku a nešlo Bluetooth. Pustil som sa do WiFi. Skúšal som ovládač b43, ktorý nefungoval. Vo fórach som prečítal, že aj keď funguje, má slabý signál, tak som sa na to vykašlal a išiel skúsiť ndiswrapper. Ďalej som sa však žiaľ nedostal, prišli iné povinnosti a Fedoru som nahradil Kubuntu, ktoré sa stalo mojim novým prosukčným systémom. Všetko fungovalo po inštalácii, problém bol iba s grafikou ATI, presne ako na Ubuntu.

Skúsenosti s hardvérom

S notebookom som celkovo spokojný až na jednu malú nepríjemnosť. Na klávesnici sa veľmi dobre píše. Klávesy sú len o niečo nižšie ako na stolovej klávesnici. Ergonómii pomáha aj aj “>mierne sklopenie klávesnice. Trochu mi chýba numerická klávesnica pri programovaní. Rozlíšenie 1280×800 je postačujúce. Výdrž batérie som presene nemeral, ale po nabití operačný systém ukazuj 2 hodiny 15 minút a tak nejako aj vydrží. 3-hodinový film by som si v autobuse nepozrel.

Spomenul som jednu malú nepríjemnosť, tou sú dotykové multimediálne tlačidlá. Vyzerajú pekne, ale zasekávajú sa. Fungujú iba niekedy (a nesúvisí to s OS), väčšinou nereagujú. Pár krát sa mi stalo, že notebook kvôli zaseknutým tlačidlám nenabootoval. Nedostal sa k štartu operačného systému. Musel som vybrať baerku a dať ju tam znova, aby som ho rozbehol.

Záver

Moje skúsenosti sú prevažne pozitívne. S notebookom sa dobre pracuje. Jedinými problémami je grafika ATI a dotykové tlačidlá. Ale verím, že ovládač ATI sa v budúcnosti zlepší, ak budem mať čas, ešte sa veci povenujem. Dotykové tlačidlá vyrieši len reklamácia, na ktorú sa chystám. Dobrá značka neznamená bezchybnosť. Možno pri výbere môjho ďalšieho notebooku o dva roky sa rozhodnem pre niečo s lepším pomerom cena/výkon.

One thought on “Dell Studio 1537

  1. ahoj,
    mam uz asi pol roka
    studio 1537
    2.3 GHz C2D,
    4 GB RAM
    256 MB ATI radeon HD 3450 – dedicated
    WUXGA+ (1920×1200)
    320GB HDD

    Neviem, preco si mal tolkproblemy s F11, lebo ja som s Fedorou 11 nemal najmensie problemy.
    vsetky ovladace hned boli, akurat teda este neexistoval na ATI radeony fglrx, na ten cakam.

Leave a Reply

