Swallow

Mám taký sen vytvoriť open-source operačný systém, ktorý by spojil výhody Windowsu a unixových systémov.

Bežnému používateľovi by ponúkol prirodzenú (nie ako Windows, ktorý zaobchádza s používateľom ako s blbcom) prívetivosť. Pre programátora by bolo jednoduché portovanie nových aplikáci – iba pridanie rozhrania pre systém objektov, čo by boli iba malé zmeny kódu. Pozdával sa mi jazyk Objective C, samozrejme postupne by sa pridali všetky ostatné bežné v open-source svete. Správca by mal prístup ku kvalitným nástrojom a k jednotnému systému konfiguračných súborov a príkazov. Dôraz by bol kladený na dobré základy – filozofiu dobre premyslieť a od začiatku prispôsobiť požiadavkám súčasnej doby Internetu (filozofia Unixu je stará nejakých tých 40 rokov, Windows je mladší, ale je na tom ešte horšie), všetko v systéme by bol objekt (celý systém by bol postavený na niečom ako COM alebo .Net) a aplikácie by známymi rozhraniami spolu komunikovali (lepšie ako sa to deje v unixlike systémoch, kde komunikujú len programy z toho istého desktopového prostredia), dôležitá by bola jednotnosť vo všetkom (rozhraniach, formáte konfiguračných súborov, podľa možností aj v ovládaní aplikácií). Po rozbehnutí projektu by som založil nejaký komunitný portál, kde by sa dalo čo najjednoduchšie spolupracovať a prispievať.

V prváku som bol dosť veľký fanatik, tak som sa začal operačným systémom aj trochu venovať (možno by som to niekam aj bol dotiahol, človek nikdy nevie). Napísal som jadro, v ktorom funguje výstup na obrazovku, vstup z klávesnice, primitívny multitasking a primitívne zamykanie. Nie je to nič užitočné, ale naučil som sa na tom kúsok teórie OS a assembler. Tiež som získal skúsenosť s funkciou softwaru na tej najnižšej úrovni. Ale ak budem niekedy pokračovať v projekte Swallow, určite použijem už existujúce open-source jadro (na jeho objektovú architektúru by sa hodil microkernel systému GNU/Hurd). Vývoj jadra je časovo a aj na nervy dosť náročný. Urobím nejaké úpravy, celé sa to po štarte zasekne a teraz mám hľadať chybu, ktorá je skrytá úplne inde ako kde sa prejavuje. Ak si chcete môj projekt spustiť alebo len pozrieť kód, ťahajte.

Neviem, či sa do Swallowu niekedy pustím. Zaberie to veľa času a dnes Linux postupuje veľmi rýchlo dopredu, možno v budúcnosti takéto niečo už nebude potrebné. Ale ak áno, Microsoft môže rušiť svoju softwarovú divíziu a Open Source bude vládnuť. 😀

Leave a Reply

